info
Bedankt voor uw bezoek aan onze website.

Materieel binnen n.s.m


Op dit moment houdt de stichting zich bezig met onderstaande projecten.

Accuwagen

Sinds enkele jaren wordt er op Nienoord gereden met elektrische tractie. Ten opzichte van de bestaande diesellocomotieven levert dit voordelen op op het gebied van geluid, uitstoot, onderhoud (en onderhoudskosten) en betrouwbaarheid. Daarnaast draagt dit op een positieve manier bij aan ons imago.

Gekozen is voor een 24-Volt platform, waarbij de locomotief door accu’s gevoed kan worden. Om een hele dag te kunnen rijden zijn accu’s nodig die te groot zijn om in de locomotief te herbergen Om die reden is er gekozen voor een aparte accuwagen.

Om alles te kunnen testen zijn we gestart met een provisorische accuwagen, maar nu het geheel succesvol blijkt is het tijd voor een definitieve oplossing.

ACCU Wagen
Bagagewagen

In vroeger dagen werden stoomlocomotieven gebruikt voor zowel goederen- als voor personentreinen. De Nienoord stoomlocomotieven rijden meestal met wagens die zijn afgeleid van vroegere personenrijtuigen. Tussen de stoomlocomotief en de rijtuigen wordt standaard een kleine 2-assige goederenwagen meegenomen voor het herbergen van oliekannen, accu, en andere benodigdheden. Dit beeld klopt feitelijk niet met het vroegere grootbedrijf dat we willen nabootsen. Een meer passende oplossing zou zijn om dit te doen met een zogenaamd bagagerijtuig. Dit een speciaal voor bagage ingericht rijtuig, dat vroeger standaard in personentreinen werd meegenomen. De vrijwillgiers van nienord Spoorwegen hebben dan ook het voornemen om een dergelijk rijtuig te bouwen in de schaal 1:7. Het moet een model worden van de vroegere 3-assige Staatsspoor baggagewagens van de serie NS D 4011-4098, ex. SS D 411-498, die tussen 1910 en 1915 bij de staatspoorwegen in dienst zijn gesteld en tot na de oorlog in NS personentrein voorkwamen. De originele tekeningen van deze wagen zijn ons ter beschikking gesteld door: MK-modelbouwstudio's

 

Bagage Wagen
Lichte personenwagen

Steeds vaker gaan de vrijwilligers van Nienoord Spoorwegen op bezoek bij collega clubs in binnen en buitenland. Dit ter promotie van ons unieke "spoorwegbedrijfje" maar ook omdat dit hopelijk leidt tot tegenbezoeken aan ons tijdens bijvoorbeeld onze Internationale Stoomdagen en kleintje stoom. Daarbij worden zowel locomotief als wagens meegenomen. De nienoord wagens zijn echter relatief zwaar, ca. 200Kg per stuk, waardoor het een grote opgave is om deze wagens mee te nemen. Niet alleen is het laden en lossen een zware klus, maar ook het transporteren zelf levert vaak problemen op. Enerzijds vanwege het grote transportgewicht, anderzijds omdat de wagens niet ontworpen zijn om te stapelen, en ze bij het transporteren vaak beschadigen. Om die reden willen de vrijwilligers van nienoord Spoorwegen, speciale wagens ontwerpen en bouwen die wel gemakkelijk mee te nemen zijn. Het moeten 4 stapelbare aluminium wagenbakken worden, die gemakkelijk van hun draaistellen getild kunnen worden. De draaistellen moeten allemaal geremd worden uitgevoerd, zodat veilig gereden kan worden, ook op trajecten met hellingen.

Lichtepersonenwagen Wagen